Svenska :)

Sitter på svenska, och eftersom jag skrivit klart min krönika så får jag göra vad jag vill :).
Har kollat runt lite överallt :P.
Matteprovet tyckte jag gick bra, men såklart så har jag slarvat, FAN VAD JAG HATAR MIG SJÄLV! :/
Ikväll blir det ridning, hoppas att jag få rida min "lilla" häst :).
Walther<3
Här kommer min krönika om ni vill läsa den :)

Unga tjejer snor smink för att känna sig behövda.

 

För två somrar sen åkte jag tidigt med tåget, jag och mina kompisar. När tåget stannade i Uppsala och passagerare klev av och på, fick jag syn på en mamma och en dotter. Eller rättare sagt kanske jag ska uttrycka, en 18 årig flicka med sin levande sminkdocka till hands. Hennes 5åriga dotters ansikte var helt täckt av massa billiga sminkprodukter köpt på Hennes.

Snälla vart tar världen vägen, jag är 10år äldre en den här lilla flickan och använder inte ens hälften så mycket som hon. Inte nog med det för någon vecka sen satt jag och bläddrade igenom aftonbladet, där stod det om flickor i årskurs 5 som snodde smink av sina mammor för att dom kände press i skolan. I dagens samhälle tror jag det finns många barn som mår dåligt. Som inte vet hur man ska sminka sig, vart sakerna ska vara, hur mycket, pengar brist osv. Många känner press för att dom ska bli glömda, utstötta, många känner även att dom inte är behövda utan smink.

Men hallå är det utseendet och sminket man är kompis med eller är det personen i helhet? I dags läge kan inte ens jag räkna ut vilken ålder man brukar ha när man börjar med smink. Sminket förstör så himla mycket, huden blir skrynklig tidigare, man får fet hy lätt för finna osv. Ska man verkligen förstöra ett barns hy redan som liten. Jag tänker i alla fall hålla mina barn ifrån det tills jag tycker dom är mogna att ha det. Jag vet själv hur det är att ha smink mm.

 

ARTIKEL I TIDNINGEN SAMMANFATTNING AV MIG:

 

Ena tjejen säger: Man blir utanför om man inte sminkar sig.

Det tycker jag hon har helt fel i, jag har många kompisar som aldrig rört smink och går i 7-9:an. Sen säger många av dom att dom smyg sminkade sig i trapphuset när dom gått hem ifrån, jag tycker ska man sminka sig måste man stå för det.

En av mammorna hade sagt till sin unge: men herregud gumman vad har du gjort med ditt ansikte det ser ut som det har skvätt saker från toa stolen.

Jag tycker mamman har rätt i vad hon säger, för barn som inte lärt sig hur det ska vara får oftast fel färg, det blir en fet rand på båda kindkanterna.

Jag tycker verkligen att en mamma ska lägga sig i vid sådana situationer. Tänk annars blir det nån kille/tjej i skolan, och det är väldigt pinsamt.

Så allihopa ungdomar barn vuxna mm. Stötta allihopa klanka inte på någon det kan vända och gå åt helt fel håll och kan t.o.m leda till otäcka saker.

Alla ser bra ut hur man än ser ut, gud skapade er på sitt sett, och allas utseende har en mening.

 

 

Caroline Forss

 

 

HUUGS(A)<333


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0